کتاب سه جلدی "تئاتر مدرن در پرتو نظریه و عمل" نوشته جی. ال. استیان به دلیل گستره موضوعی و اهمیت نظری و عملیاش در نوع خود به انگلیسی و فارسی کمنظیر است. راه رفتن نویسنده روی ریل نظریه و عمل در تئاتر مدرن و سنجش همسازی و برهم کنش این مفاهیم کاریست سترگ که از کارآمدی بیهمتایی برخوردار است. تلاش تازه در این متن، بررسی شاخصترین و مهمترین نمایشنامههای دوران مدرن، نه در مقام اثر ادبی مستقل، بلکه در مناسبت با تولید و اجرای آنهاست. قصد نویسنده، افزون بر ارائه تحلیلی نظاممند و دقیق، یافتن روابط میان نمایشنامهنویس، هنرمندان اجرایی و منتقدان و نظریهپردازان عرصه تئاتر و ادبیات نمایشی است. بدینسان، موضوع این کتاب در گستردهترین معنا، بهرهگیری از نظریه در عمل و سنجش عمل در پرتو نظریه است.استیان جلد دوم این کتاب را به واکاوی سه کلان نظریه یا رهیافت سمبولیسم (نمادگرایی)، سوررئالیسم و ابزورد اختصاص داده است و پس از شرح و بیان سرچشمههای نظری هر کدام، به سهم و نقش شاخصترین چهرههای این دو رهیافت در بسترهای متن نمایشی، کوششهای اجرایی و جریانهای نظری میپردازد. افزون براین، در این جلد، نویسنده به بررسی جایگاه جریانهای همچون اگزیستانسیالیسم در تئاتر، تئاتر آیینی آرتو، هپنینگ، تئاتر آوانگارد و تئاتر متفاوت امروزین بریتانیا در پهنه تئاتر مدرن نیز پرداخته است.