از دیدگاه دارک، اسکله همزمان بینقص و درعینحال نامتعادل و خلاف قواعد مرسوم است؛ درست همان طور که آلن رنه دربارۀ فیلم میگوید. با اینکه اغلب منتقدان صرفاً به جنبۀ عکاسانۀ فیلم توجه کرده و نوآوری مارکر در استفاده از عکس را دستاورد فیلم میدانند، فیلم پیوند عمیقی با ادبیات دارد و باید از این منظر هم مورد توجه قرار بگیرد. دارک از ویژگیهای ادبی متنی که مارکر برای فیلم نوشته و اهمیت آن، که در حقیقت ستون محوری فیلم را شکل داده است، میگوید. مجموعۀ یک فیلم، یک جهان مشتمل بر تکنگاریهاییست دربارۀ فیلمهای نامی و اثرگذار تاریخ سینما