حتی شاید تازهتر هم به نظر بیاید. این فیلم، که به گفتۀ فرانسوا تروفو «شاید همان فیلمی باشد که بیشترین فیلمسازها را بهسمت فیلمسازی سوق داده»، کاری معمولی نبود. همشهری کین یکی از معدود فیلمهای تاریخ است که در یک استودیوی فیلمسازی بزرگ در ایالات متحده با آزادی تمام ساخته شده؛ نه فقط آزادی در زمینۀ عدم مداخلۀ دیگران، بلکه آزادی بهمعنای ساختارشکنی شجاعانه و دنبال نکردن شیوههای مرسوم کارگردانان باتجربه، و این کاری بود که شاید فقط اورسن ولز سرکش از پس آن برمیآمد. مجموعۀ یک فیلم، یک جهان مشتمل بر تکنگاریهاییست دربارۀ فیلمهای نامی و اثرگذار تاریخ سینما.