«تیاتر کمدی مهمترین اثر کارلو گولدونی در میان بیش از سیصدوپنجاه نمایشنامهای است که او نوشته. درحقیقت میتوان این کمدی را مهمترین نمایشنامهی قرن هفدهم ایتالیا دانست. گولدونی بوطیقای خود را بهطرزی خلاقانه در مدیوم نمایشنامه تحریر کرده است.» تیاتر کمدی علیالاطلاق اولین نمایشنامهی جهان است که جغرافیای اصلیاش تئاتر و قهرمانانش خود تئاتریها هستند. تیاتر کمدی را باید فن شعر کمدی رنسانس دانست، نمایشنامهای که تأثیرش تا دو قرن بعد از خود و در آثار بزرگی همچون امشب از خود میسازیم و شش شخصیت در جستجوی نویسنده پیداست. عروس ایرانی نمایشنامهای ناخوانده از گولدونی است که ماجرای آن در اصفهان دورهی صفوی میگذرد. آدمهای قصه ایرانیاند. گرچه این نمایشنامه هرگز در میان آثار مطرح گولدونی قرار نگرفته، از جهت نگاه و فهمی که او از ما ایرانیها در قرن هفدهم دارد بسیار جذاب و جالبتوجه است. «تیاتر کمدی مهمترین اثر کارلو گولدونی در میان بیش از سیصدوپنجاه نمایشنامهای است که او نوشته. درحقیقت میتوان این کمدی را مهمترین نمایشنامهی قرن هفدهم ایتالیا دانست. گولدونی بوطیقای خود را بهطرزی خلاقانه در مدیوم نمایشنامه تحریر کرده است.» تیاتر کمدی علیالاطلاق اولین نمایشنامهی جهان است که جغرافیای اصلیاش تئاتر و قهرمانانش خود تئاتریها هستند. تیاتر کمدی را باید فن شعر کمدی رنسانس دانست، نمایشنامهای که تأثیرش تا دو قرن بعد از خود و در آثار بزرگی همچون امشب از خود میسازیم و شش شخصیت در جستجوی نویسنده پیداست. عروس ایرانی نمایشنامهای ناخوانده از گولدونی است که ماجرای آن در اصفهان دورهی صفوی میگذرد. آدمهای قصه ایرانیاند. گرچه این نمایشنامه هرگز در میان آثار مطرح گولدونی قرار نگرفته، از جهت نگاه و فهمی که او از ما ایرانیها در قرن هفدهم دارد بسیار جذاب و جالبتوجه است.