مبنای این کتاب شرح رویارویی گدار و دوراس است،هم در باب سینما و هم نوشتن. حرفهاشان محدود نیست فقط به تصویر و متن یا سفیدی بین سطور یا سیاهی بین دو تصویر.هر دو در پی این هستند تا از طریق گسست در تداوم عبارات و نیز توالی تصاویر تداخل ایجاد کنند.بین اینجا و اکنون و جای دیگر، بین خویش و دیگری .گفتوگوهاشان، به رغم تباین، نوعی آینگی هم هست، مثل آثارشان که ترکیبی است بنیانی از متن/تصویر. از ناهمگنی هم میگویند، در قلمرو آثار، در عرصهی زندگی، سیاست، تاریخ، و آدمیزاد؛ به نکات تکنیکی هم اشاره میکنند، از جمله استفاده از پلان سیاه، همراه گفتار خارج از کادر در فیلمهای گدار یا قطع و وصلهای روایی در نوشتههای دوراس. دامنهی گفتوگو به رخدادهای سالهای تاریک 1940 هم کشیده می شود، سالهای وقفه در حیات، حفره در روال روزها، غیاب میل، و مغاک تن.
تحششبه و توضیحات مبسوط سیریل بگن،گردآورنده ی مطالب کتاب،را نباید از قلم انداخت،با اطلاعاتی جامع و منابعی غنی در باب سینما و رمان و گدار و دو راس،که خود کتابی است علی حده و درخور.