هر تصویر از نشانهای یا مجموعهای از نشانهها شکل گرفته است. چگونه به معنای این نشانهها پی میبریم؟ دلالت دستهای از نشانهها را انگار بنا به قراردادهایی پذیرفتهایم، یعنی دربارهی آنها با دیگران نظر مشترکی داریم؛ اما بر سر معنای نشانههای دیداری بسیاری با تماشاگرا دیگر همرأی نیستیم. بررسیهای نظری نشانهشناسی مدرن در این باره راهگشای پرسشها و مباحث مهمی شده است: تصویر چیست؟ چه تفاوتی با چشمانداز دیداری و انگارههای ذهنی دارد؟ با زبان چه نسبتی دارد؟ معنای مجازیاش را چگونه میشناسیم؟ متن تصویری و خواندن یا تأویل آن به چه معناست؟ مرزهای ارتباط تصویری کجاست؟ آیا میتوان با تصویر روایت کرد؟ و...
زمینهی بررسی این کتاب در شرح دستاوردهای نشانهشناسی تصویری محدود است به سه هنر نقاشی، عکاسی و سینما.