متون مقدس آینه تاریخاند. آنها یکی از منابع جدی ما برای ارتباط و پیوند با گذشته خود و تاریخ گذشته جهاناند. متون مقدس متونی همگانی و متعلق به شمار فراوانی از مردماند که توسط آنها در طی قرون و توسط نسل های پیاپی، محتاطانه، حفظ شدهاند و بدین ترتیب میتوانند صادقانه فرهنگ و مناسبات و کشاکشهای زنانه را بازتاب دهند. در این متون هم زمینه تاریخی اندیشه و رفتار بشری به طور عام و هم زمینه و بستر تاریخی متون و رفتار دینی انسانها بهطور خاص قابل پیگیریاند. این مسئله در رابطه با ایران و مردمانش نیز مصداق دارد. موضوع زنان نیز یکی از موارد مهمی است که می توان در این جام جهان بین به تماشایش نشست.
رویکرد کلی ما در برخورد با متون، نگرش دیالکتیکی و تعامل و هم پیوندی بین زمینههای عینی و ذهنی و درون مایههای نهفته در متون است. متون مقدس در تاریخ تکوین یافته و ظهور کردهاند. آنها از تاریخ تاثیر پذیرفته و بر تاریخ اثر گذاشتهاند. در همین راستا برخورد ما با این متون برخورد تاریخی-الهامی بوده است. یکی از مهمترین نظریاتمان در این مباحث دو صدایی بودن متون برای انسان معاصر، در حوزههای مختلف از جمله مبحث زنان است. البته این متون برای انسان مخاطب و هم عصر خود تک صدایی بودهاند، صدایی عمدتا اصلاحگر در حوزه فرهنگ و مناسبات اجتماعی زمانه. اما با تغییر زمان و دگرگونی فرهنگ و مناسبات زندگی؛ اینک این متون، بهویژه برای انسان معاصر، دوصداییاند؛ صدایی پیامآور و اصلاحگر و این زمانه و شاید همه زمانه و صدایی تاریخی و برخاسته از قالبهای فرهنگی و مناسبات آن زمانه که قابل فراوریاند و البته می توان از جهتگیری نهفته در آنها در بستر تاریخیشان، برای امروز و جهتگیریهای ضروری عصر خویش الهام گرفت.
شیوۀ برخورد با زن در متون مقدس، اما، می تواند نمونه ای باشد برای تبیین مجموعه مقولات دیگری همچون متون مقدس و عدالت، دموکراسی، اخلاق، آزادی، حقوق بشر و ...