دین منظور ابتدا جایگاه نظریه تلفیقی میدانهای اجتماعی در زمینه سنّتهای عینگرایی و ذهنگرایی جامعهشناسی تعیین و پس از آن معرفتشناسی رابطهگرا با جامعهشناسی بازاندیشانه بوردیو بیان میگردد. در این رهگذر تاریخچه نظریه میدان در فیزیک و روانشناسی تعقیب میشود تا به فهم هرچه بیشتر نظریه میدانهای اجتماعی بوردیو یاری رساند. شرح این نظریه از مبادی آن آغاز میشود و تا توصیف نظریه عمل به واسطه مفاهیم نوبنیاد منش و میدان تولید او، ادامه مییابد. بخش بعدی کتاب به نظریه بورددیو در زمینه جامعهشناسی ادبیات اختصاص دارد.