این مفهوم بنیادی، ما را به جستوجو در ژرفای فلسفهی هنر و نظریهی ادبی هدایت میکند و در باب سازوکار شکلگیری هنر در کارگاه زبان، خیال و خلاقیت، خودبسندگی اثر هنری، واقعیت صلب بیرونی، ساختار واقعیت، تلاقی امر ممکن و محتمل و... دیدگاههایی به دست میدهد. در این کتاب، ضمن واکاوی نظریهی محاکات، دیدگاههای رایج در این باب نقد و بررسی میشود. با ظرافتهای محاکات در دنیای ایدهها و کنشهای انسانی آشنا میشویم و پیوند روشنتری از رابطهی هنر با واقعیت به دست میآوریم. ازآنجاییکه جستارهای این اثر در باب نظریهی محاکات، ریشههای آن در فلسفهی یونان باستان، تحولات نظریهی محاکات و رویارویی آن با برخی دیدگاهها در دوران مدرن تدوین شده است، میتواند برای علاقهمندان به فلسفهی هنر، هنرمندان و هنرپژوهان، دانشجویان رشتههای هنر و ادبیات راهگشا باشد.