میدان تاریخی تیانآنمن در پکن محل جنبشی اعتراضی در سال ۱۹۸۹ است؛ جنبشی که حکومت چین به شدت آن را سرکوب کرد. آنچه امروز از این جنبش در خاطر مردم جهان نقش بسته بیش از هر چیز عکس مردی است ایستاده در مقابل صفی از تانکها؛ مردی که هویتش هرگز معلوم نشد. لوسی کرکوود در نمایشنامهی چیمریکا شخصیتی خیالی را خلق کرده که این عکس را در اوان جوانی گرفته است. نمایشنامه با وقایع میدان تیانآنمن آغاز میشود و سپس ۲۵ سال به جلو میآید؛ به سال ۲۰۱۲ و رقابت انتخاباتی اوباما و رامنی برای ریاست جمهوری امریکا. جو شافیلد، عکاس «مرد مقابل تانک»، دیگر آنقدر جوان نیست. او سرنخی از «مرد مقابل تانک» پیدا میکند و به جستوجوی او میپردازد. چیمریکا نگاهی است به چین و روابطش با امریکا پس از جنبش ۱۹۸۹. بخشی از یادداشت مجموعهی تئاتر و تاریخ: شاید این دستهبندی جزو دستهبندیهای مرسوم در ادبیات نمایشی نباشد، اما در پس آن چندین هدف نهفته است. اول اینکه بدینواسطه ممکن است طیف گستردهتری از مخاطبان معمول ادبیات، خاصه علاقهمندان به تاریخ جذب این مجموعه شوند و به تاریخ، اینبار از منظری دراماتیک، بنگرند. دوم اینکه فرصتی به علاقهمندان به ادبیات نمایشی فراهم آید تا، ضمن خواندن یک نمایشنامه، آشنایی بیشتری با تاریخ حاصل کنند. هدف سوم، که شاید کمی بلندپروازانه به نظر آید، آشتی دادن تاریخ و ادبیات است و این کمابیش از عنوان مجموعه هم پیداست. متأسفانه در کشور ما، علاقهمندان به ادبیات میانهی چندانی با تاریخ ندارند و خوانندگان حرفهای تاریخ هم کمتر به سراغ ادبیات میروند.