«گفتم که،اصلا متوجه بود و نبودم نشده ای،علتش هم این است که توجهاتت ضعیف است،حضرت آقا!چند بار اسم مرا در روزنامه های پرتیتراژ دیده ای؟تا حالا گزارش بازداشت صدها نفر را به دست پلیس حیفا در روز انفجار میدان تره بار در میدان حناطیر-پاریس فعلی-نخوانده ای؟هر عربی که در پایین شهر حیفا ول میگشت دستگیر شد،چه سواره چه پیاده،روزنامه ها اسم آدم های محترمی را که اشتباهی دستگیر شده بودند چاپ کردند و یادشان نرفت بگویند دیگرانی هم بودند که دستگیر شدند،من هم همان دیگرانم دیگر.» (از متن کتاب) رمان «وقایع غریب غیب شدن سعید ابونحس خوشبدبین»در قالب طنزی صریح و شفاف،سبک های داستانی رایج در جهان عرب را به هم آوردی میخواند،این رمان از انعطاف پذیری و تغییر و برآمدن و چه جدیدی از بلوغ داستا نویسی مدرن عربی خبر داده است،دیدگاه امیل حبیبی،همان طور که ترور لگسیک در مقاله ای با عنوان «فلسطینی بد اقبال»نوشت،«حاصل ذهنی پخته و آگاه ونتیجه ی تجربه ی سالیان دراز است.» حبیبی در خوشبدبین قواعد مرسوم را کنار گذاشته و تا امروز نیز این رمان نظیر نداشته و کسی نتوانسته از آن تقلید کند