نگارش درام چون راهرفتن بر لبه تیغی است که در یک سو بهشت و در سوی دیگر دوزخ را به همراه خواهد داشت. کارها میتوانند شبیه هم از آب درآیند، برنامهریزی شده، حرفهای و خالی از زندگی. «راهنمای نویسندگان درام» برای رویارویی با این چالشها طراحی شده و بر دو اصل بنیادین تكیه دارد; پرورش خلاقیت و پردازش شخصیت. این راهنما ابزارهایی را در اختیار نویسندگان قرار میدهد تا بتوانند هوشمندانه قاعدهها را در هم بشکنند، قانونهای نگارش را زیر پا بگذارند و روشهایی جدید خلق کنند، روشهایی خاص اثر منحصر به فرد خودشان؛ کاری که انجام آن بدون شناخت کامل این قانونها و قاعدهها امکانپذیر نخواهد بود. در همین راستا، ویل دان تأكید میکند كه باور بنیادین و تمركز تمامی تمرینها در این مجموعه شخصیت است; «شخصیت امری نیست كه به صحنه یا داستان اضافه شود، بلكه شخصیت خود صحنه است؛ شخصیت خود داستان است»