نقاشی از روی آثارمشاهیر آیا برای هنرآموزان نقاشی آموزنده است؟ بدون تردید. منتها هدف از کپی برداری از تابلوهای دیگران این نیست که نسخهی بدل بسازیم، حتی اگر نسخهی بدل قابل تفکیک و تشخیص از اصل نباشد باز هنر نکردهایم. مقصود اما فقط آشنایی است و پی بردن به رموز و فنون و نکات فنی نقاشی، و اینکه اساتید مشهور نقاشی چطور با رنگ و قلم توانسته اند اعجاز بیافرینند. با نقاشی از روی هر تابلو عملا می توان به فنون به کار رفته در آن پی برد، بی آنکه قصد تقلید در میان باشد. رافائل از روی آثار میکل آنژ نقاشی می کرده، روبتس هم از روی آثار پیشکسوتان خود کپیبرداری می کرده، دگا هم مدام به موزهها میرفته و از روی تابلوهای ولاسکز، رافائل، رامبراند و دیگران طراحی و نقاشی می کرده است. مونه، به رغم تنگدستی، اسباب سفر به مادرید را تنها به این قصد مهیا کرده که به موزهی پرادو برود و روزهای متمادی از آثار ولاسکز و گبا نقاشی کند. هر چند کپی برداری از روی تابلوهای دیگران فاقد اصالت هنری است، اما تنها روشی است که می توان جزئیات و نکات فنی پیدا و ناپیدای هر اثر را دریافت و دانست که نقاش به چه نحو کارکرده است. بی تردید کسب چنین تجربه ای برای هر نقاش ضروری است.