این کتاب به طرح آن دسته از تحولات نظریۀ فمینیستی فیلم و نظریهپردازی سینما میپردازد که با تحقیقات فمینیستی از اوایل دهۀ ۱۹۷۰ تاکنون مطرح شده است. هرچند نظریۀ فمینیستی فیلم از دل خودِ مطالعات سینمایی پدید آمده، در عین حال وامدار رشتههایی فراتر از مرزهای آن همچون (پسا)ساختارگرایی، روانکاوی، پسااستعمارگرایی و نظریههای جنسیت بوده است. این کتاب با اتکا به این حوزههای متنوع، مباحثی را حول نهاد سینما و تولیدات فرهنگی، مقولات بازنمایی و سوبژکتیویتۀ جنسیتیافته، رویههای همذاتپنداری و تماشاگری، اقتدار فرهنگی و پیدایی/ناپیدایی تاریخی، میل و فانتزی و اثرات متقابل میان این عرصهها ارائه میکند.