قال و قیل مدرسه ای که کمال الملک در اواخر دوره قاجاریه راه می اندازد تا زیر طاق و رواق دانشکده هنرهای زیبای انتهای دوره ی رضاشاهی به گوش می رسد؛ آنچنان که مثلاً می توان طول سلطنت ناصرالدین شاه را مدت تقریبی حاکمیت «کمال الملکی ها» صنایع مستظرفه (بعدتر «هنرهای زیبا») بر در ایران معاصر اندکی کمتر از پنجاه سال این پنجاه سال حکمرانی کمال الملك را ضمنا شروع نوگرایی در جغرافیای ایران و آغاز تجدد در فرهنگ ایران میشناسند. درک درستی از هنر نوگرای ایران نخواهیم داشت اگر بدون شناخت محیط فکری و فرهنگ حاکم سراغ یك اثر هنری یا یك هنرمند برویم. شاید به همین دلیل است که در ایران معاصر بیش از اینکه نظریه پرداز یا منتقد هنر باشیم ناچار بوده ایم به تاریخ هنر بپردازیم. در حالی که تاریخ هنر صرفا تاریخ پدیداری یا راه انداختن نحله های هنری ،نیست بلکه شیوه زیست و محیط حاکم بر پدید آمدن و بالیدن هنرمند نیز هست - داستان کار او و زمانه ی او به همین دلیل است که در این مقالات جای توصیف و تحلیل یك اثر هنری به سیماچهی یك هنرمند در بستری فرهنگی و با رویکردی جامعه شناختی نظر داشته ام.