قدرت خطرناک اندیشه، از زمانی که بالزاک در در دبیرستان و اندوم تحصیل می کرد تم اصلی فلسفه اش بود؛ همکلاسی اش بارشو دو پنهوئن که خود فیلسوفی بلندآوازه شده بود، این موضوع را تصدیق می کرد. مخترع ها و خسیس ها به سبب حدت خواست هاشان او را مسحور خود می کردند. اما او تا آن موقع، دو نقطه نظر را به طور جداگانه در آثارش به کار برده بود: رمان فلسفی و «صحنه های زندگی خصوصی». این دو را با هم ترکیب می کند. هر داستان برای خود مستقل است، اما در عین حال بخشی از یک مجموعه ی مشخص به شمار می رود. بالزاک در ژرفای هنوز نیمه روشن روحش، شروع کرده است به تدارک اثر کلی آینده: در این اثر او همه ی شرایط را به کار خواهد بست، قهرمانانش را در محیطی اجتماعی که دارای استخوانبندی محکمی است قرار خواهد داد، و ماجراهاشان در شهرهایی که ساختارشان را تجزیه و تحلیل خواهد کرد، در دنیایی واحد، که در آن جسم و جان جنبه های دوگانه ی حقیقتی واحدند رخ خواهد داد. توصیف های طولانی اش درباره ی پاریس، درباره ی سمور، درباره ی رفتار و کردار زنی متشخص، درباره ی صرفه جویی های یک خسیس حتا در صرف نیرو و غیره از همین طرز فکر نشات می گیرد. داستانی هیجان انگیز که خواننده نمی تواند آن را زمین بگذارد، در عین حال و در حاشیه، اشاره ای به یک رساله ی لاواتر و یا مقاله ای درباره معماری را در خود دارد. کوویه از روی شکل ظاهری یک استخوان، خود حیوان را بازسازی می کرد؛ بالزاک از روی یک شیء، یا یک خانه، آدم ها، شهرها و ملت ها را بازسازی می کند.
ما آب حیات می فروشیم.
کتاب وب : خدمات ویژه برای خرید کتاب از جمله خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور
قطع کتاب | رقعی |
تعداد صفحه | 576 |
نوع جلد | شومیز |
نویسنده | |
مترجم | |
ناشر | |
نوبت چاپ | 1 |
تاریخ چاپ | 1399 |
موضوع | زندگینامه |
شابک | 9786007987452 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت کتاب وب می باشد.