مجموعۀ مطالعات بصری به متونی نظری اختصاص یافته است که طی چند دهۀ اخیر، بهویژه با مطرح شدن (چرخش تصویری) یا (چرخش شمایلی)، پیرامون مسائل و مقولاتی چون تصویر، بازنمایی، تجربی و ادراک بصری، رابطۀ بینایی و قدرت، رابطۀ متن و تصویر، سوژۀ مشاهدهگر و دلالتها و کارکردهای اجتماعی آنها نوشته شدهاند. مطالعات بصری از این حیث به پژوهشهایی میانرشتهای نظر دارد که از تعادل میان حوزههای متنوعی مانند تاریخ هنر، زیباییشناسی، فلسفه، روانکاوی، نظریۀ فیلم، نظریۀ عکاسی، و مطالعات رسانه حاصل شدهاند. این شیوۀ مطالعه در عین حال مستلزم عبور از شیمحوری تاریخ هنر و تأکید و ارزشگذاری انحصاریاش بر تصویر بهعنوان یک ابژۀ زیباییشناختی است. در اینجا علاوه بر کارکردهای سیاسی و اجتماعی تصویر، خود کردار دیدن و مشاهده نیز در مقام یک پدیدۀ تاریخی و بهعنوان یکی از عوامل سازندۀ مشخصههای فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد. و با توجه به نحوۀ ساخت اجتماعی امر بصری و متقابلاً نحوۀ ساخت بصری امر اجتماعی، بینایی و تجربههای مرتبط با آن در محور مطالعه قرار میگیرد. به این ترتیب امید میرود که این حوزۀ مطالعه، با تکیه بر چنین محتوای پردامنه و چندجانبهای، بتواند هم به کار هنرجویایی بیاید که در قالب انواع رسانهها و انواع کردارهای دیداری درگیر فرایند تولید بصریاند، و هم برای آن دسته از پژوهشگران حوزۀ علوم انسانی مفید باشد که ممکن است به طرق مختلف به مطالعۀ وجوهی از مسئلۀ تصویر، نگاه و ادراک بصری اشغال داشته باشد.