خلق رابطهای معنادار و دوسویه میان عکاسی معاصر و نظریه اصلیترین مبنای کتاب عکاسی معاصر و نظریه مباحث و مفاهیم بنیادین است. سالی میلر استاد رشتهی عکاسی و مطالعات انتقادی دانشگاه برایتون تلاش کرده تا با پژوهشی روشمند این ایده را به انجام برساند. او در این کتاب یا از طریق تأمل در تجربیات عکاسانه پرسشهایی را بر میکشد و در اشاراتی نظری بدان بسط و عمق میبخشد و یا تعمیم یافتگی مفاهیم و مباحث نظری را در دل تجربیات عکاسانه میجوید. در هر دو صورت آمدوشد مداوم نویسنده میان گسترههای تصویر و اندیشه آشکارا از منظری میان رشتهای و با تکیه بر نمونههای عملی است و نه صرفاً مباحثی انتزاعی.میلر در هر یک از پنج بخش این کتاب به بنیادین ترین مفاهیم و مباحثی پرداخته که به هویت انسان معاصر گره خورده اند با این همه نگاه متکثر او نه به گرایشهای نظری خاصی در حوزه ی علوم انسانی محدود مانده و نه به تجربیات ژانری معینی در عکاسی اولویت و پیش فرض نظری نویسنده را میتوان رویکرد انتقادی به نئولیبرالیسم دانست و رویکرد تصویری اش را «عکاسی مفهومی و ایده محور»