ماكس رافائل شاگردِ هنرشناس و مورخ بزرگ هنر، هاينريش ولفلين بود و كتاب حاضر با همۀ فشردگى و پيچيدگى آن، يكى از بهترين درآمدها به انديشۀ رافائل است. مقالۀ نخست، «پرودون و جامعهشناسى هنر» نقدى است بر نظريۀ زيبايىشناختى پرودون كه ضمن آن، او به توضيح ديدگاههاى خود دربارۀ نقش ويژه و كاركرد رابطۀ ميان قواى گوناگون انسان، ماهيت «ايدۀ» هنرى، رابطۀ فرآوردۀ ايدئولوژيك و تمايز ميان قلمروهاى هنر، علم و فلسفه مىپردازد. در مقالۀ دوم، «نظريۀ ماركسيستىِ هنر»، او اصول مادهباورى تاريخى را دربارۀ آنچه در آن هنگام تازهترين و پيشرفتهترين نمونههاى هنر بود، به كار مىبندد. در اينجا، علم، علم تاريخ و نقد هنرى در پيوند با يكديگر نظريههاى علمى پديد مىآورند كه در برابر آن نوع جامعهشناسى هنر كه از روش تاريخى و ديالكتيكى بىبهره است، قرار مىگيرد. در مقالۀ سوم، «پيكاسو»، رافائل به بررسى چگونگى تكامل هنرى پيكاسو مىپردازد. در اين مقاله، او شرايط مادى و ايدئولوژيكى را كه بر پيكاسو تأثير گذاشتهاند، بررسى مىكند و نشان مىدهد كه پيكاسو چگونه نسبت به اين شرايط واكنش نشان داده است.