گوتفریت ویلهلم لایب نیتس بدون شک یکی از بزرگترین فیلسوفان سنت فلسفی مغرب زمین است؛ در عین حال باید گفت که وی فیلسوفی است فوقالعاده دشوار. دو تا از مشهورترین آموزههای فلسفی وی به گونهای هستند که ممکن است در بدو امر بسیار نامأنوس و نامقبول به نظر برسند. به همین دلیل، بسیاری از خوانندگان فلسفه لایب نیتس زمانی که با نظریه مونادها و این قضیه که جهان فعلی بهترین جهان در میان تمامی جهانهای ممکن است روبرو میشوند نمیتوانند بر مقاومت اولیه خویش نسبت به این آرا فایق آیند. حقیقت این است که قضیه اخیر، لایب نیتس را در چنان موقعیتی قرار داد که ولتر در کتاب «کاندید» به راحتی او را آماج حملات تند و تیز خود قرار میدهد. دشواریهای فلسفه لایب نیتس منشأ دیگری نیز دارد که اساساً از جنس دیگری است و آن اینکه هر چند او در طول حیاتش یک کتاب فلسفی منتشر کرد، هرگز شرحی قطعی و جامع از نظریات و بحث فلسفیاش به دست نداد.