کتاب هتلبان شب نوشتهی لیلیانا کاوانی و ترجمهی محسن طاهر نوکنده است. کاوانی فیلمنامهنویس و کارگردان ایتالیایی است که به دنبال ساختن فیلم هتلبان شب مشهور شد. او در بیشتر آثار خود به موضوعات تاریخی پرداخته و بهجز فیلم و مستند، کارگردان اپرا نیز بوده است. کاوانی در رشتهی ادبیات و فلسفه تحصیل کرد و تصمیم داشت به عنوان باستانشناس فعالیت کند؛ ولی پس از مدت کوتاهی این حرفه را برای دنبال کردن علاقهی اصلیاش یعنی فیلم و سینما رها کرد. پیش از ساختن هتلبان شب کاوانی تنها در ایتالیا شخصی شناختهشده بود؛ اما پس از انتشار این فیلم، او در کشورهای دیگر نیز به شهرت رسید. در پی انتشار این اثر، منتقدان به دو دسته تقسیم شدند. عدهای کاوانی را برای پرداختن به موضوع خشونت در روابط جنسی موردتحسین قرار دادند و عدهای او را بهخاطر استفاده از حزب نازی و بازماندگان آن برای تعریف این داستان سرزنش کردند. چندین منتقد آمریکایی مانند راجر ابرت برای توصیف این فیلم از کلمات «نفرتانگیز» و «آشغال» استفاده کردند. برعکس آن، در اروپا این فیلم به عنوان اثری تأثیرگذار شناخته شد و بهخاطر کندوکاو و سعی در نشان دادن اثرات روانی و جنسی جنگ بر انسانها موردتحسین قرار گرفت.
هتلبان شب فیلمی جنجالبرانگیز با موضوع درام و روانشناختی اروتیک است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد. داستان در مورد مکس و لوسیا است. یک سرباز سابق نازی و یک بازماندهی کمپ زندانیان سیاسی که در گذشته با یکدیگر رابطهای مبهم داشتهاند. در بخشهایی از کتاب میخوانیم که در گذشته، مکس یکی از شکنجهگران کمپ بوده و لوسیا را نیز شکنجه میداده و در عین حال از او محافظت نیز میکرده است. آنها بعد از سیزده سال در هتلی که مکس در آن مشغول به کار است، دوباره همدیگر را ملاقات میکنند و تصمیم میگیرند رابطهشان را از سر بگیرند. داستان هتلبان شب به شکلی ماهرانه، تأثیرات اجتماعی و روانی رژیم نازی را بر زندگی مردم بررسی میکند.