رساله ای فشرده اما فلسفی در باب مینیاتور، از مهم ترین هنرهای ملی ایران، به قلم یکی از متفکران ایرانیِ مقیم فرانسه. تلاشی برای خوانش همزمان تاریخی زیبایی شناختی از مینیاتور و تبیین تفاوت ها و تمایزهای آن از فرمِ نقاشی غربی از یک سو و مینیاتورهای چینی از سوی دیگر.
آنچه که کتاب اسحاق پور را از انبوه پژوهش های موجود در باب مینیاتور ایرانی متمایز می کند نگاه انتقادی او به تاریخی است که مینیاتور در ذیل آن زاده شده، پرورش یافته و به کمال رسیده است. تأملات و اندیشه های روشنفکری که به رغم عشق و احترامش به فرهنگ و تاریخ سرزمین مادری، فاصله انتقادی و تأملی خویش با آن را نیز حفظ نموده است و الگویی از خوانش حقیقتاً تاریخی سنت های ملی در اختیار پژوهش گران قرار می دهد