کتاب فیلمنامهنویسی برای سینما و تلویزیون نوشتهی آلن آمر و ترجمهی عباس اکبری است. آلن آمر تهیهکنندهی تلویزیون آمریکایی بود که برای سریال «فراری» شهرت پیدا کرد. شروع فعالیت او ابتدا با گویندگی رادیو بود. آمر پس از نقلمکان به لسآنجلس، در یک شرکت تبلیغاتی که تمرکزش بر ساخت تبلیغات تلویزیونی بود، شروع به کار کرد. او تمام کارهای تبلیغات، فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و صداگذاری را خودش انجام میداد و پس از آن با یکی از بستگانش برنامهی تلویزیونی خود را شروع کرد. پس از مدتی آلن آمر به کمپانی فاکس قرن بیستم پیوست و چند سریال تلویزیونی ساخت. پس از چندی در سال ۱۹۶۳ سریال فراری را ساخت و برای ساخت این سریال جایزهی امی را دریافت کرد. بعدها در سال ۱۹۶۵ جایزهی ادگار را برای بهترین نویسندهی ژانر معمایی به خود اختصاص داد. او در سال ۱۹۸۰ به دانشگاه کالیفرنیا پیوست و پس از چندی پرفسور و مدیر گروه فیلمنامهنویسی در دانشکدهی هنرهای سینما و تلویزیون شد. آمر به علاوهی آموزش فیلمنامهنویسی در همهی سطوح تحصیلی، کارگردانی نیز آموزش میداد.
یک فیلمنامهی خوب مهمترین قسمت از ساخت یک فیلم سینمایی یا یک برنامهی تلویزیونی است. آمر تئوریهای سنتی را با پیشنهادهای کاربردی خودمانی ترکیب کرده و دانشجویانش در سطوح مبتدی تا پیشرفته میتوانند از تجربیات او هم در کلاس درس و آموزش و هم در صنعت سرگرمی استفاده کنند. او متدهای فیلمنامهنویسی حرفهای را با تکنیکهایی آسان که فهم آنها را برای دانشجویان سادهتر کند، تدریس میکرد. نکتهای که این کتاب را باارزش و حیاتی میکند، این است که آمر نویسندگان جوان و خلاق را به سمتی سوق میدهد که از آنها نویسندگانی ماهر میسازد. نویسندگانی که میتوانند داستانهای جدیدی بنویسند که در تاریکی میدرخشند. موضوعات اساسی کتاب شامل سازمان و ساختار، کشمکش، شخصیتهای چندبعدی، دیالوگ، معناهای نهفته و طنز و چند موضوع دیگر هستند.