سید فیلد یکی از نظریهپردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلمنامهنویسی بود. او کتابهای گوناگونی دربارهٔ نحوهٔ نگارش فیلمنامه به تحریر درآورده است و هماکنون فیلمنامهنویسان زیادی در سراسر دنیا از سرمشق سید فیلد در فیلمنامهنویسی تبعیت میکنند. الگوی سید فیلد هماکنون یکی از رایجترین الگوهای فیلمنامهنویسی در هالیوود است. سید فیلد پیش از مرگش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در بخش نگارش حرفهای فیلمنامه مشغول به تدریس بود. اصلیترین سرمشقی که سیدفیلد پدید آورده مربوط به ساختار سهپردهای در فیلمنامه است. او یک فیلم ۱۲۰ دقیقهای را به سه بخش به ترتیب ۳۰، ۶۰ و ۳۰ دقیقهای تقسیم میکند و در هر بخش وظایفی را به عهدهٔ فیلمنامهنویس میگذارد. مثلاً در ۱۰ دقیقهٔ اول باید شخصیتها معرفی شوند و فیلم تماشاگر را جذب کند. به همین ترتیب نقاط عطف، بحرانها، موانع، نقطه اوج و حل و فصل هرکدام شیوه و جای بهخصوصی در فیلمنامه دارند. دکتر مایکل بتی دانشمند آلمانی علوم رسانهای، فیلمساز و متخصص بازیهای رایانهای، روش فیلد را وارد علوم رسانهای کرد و به صورت یک تز برای دانش رسانههای دیداری درآورد. کتاب راهنمای فیلمنامه نویس یکی از مهمترین کتاب های آموزش فیلمنامهنویسی است که توسط وی تالیف شده و عباس اکبری آن را به فارسی برگردانده است.