ادعای خردمندی و احترام به آن در یونان باستان به هیچ وجه محدود به کسانی نبود که سنت غربی، با تکیه بر بررسی ارسطو از اندیشمندان پیشین در مابعدالطبیعه، کتاب اول، عملا به عنوان «فیلسوف» مشروعیت می بخشد. فصل کنونی دو وظیفه برای خود قائل است: بیان نکاتی درباره ی شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جهانی که فلسفه ی یونانی، آن گونه که تعریف می کنیم، در آن آفریده شد؛ و اشاره به نحوه ی طرح و بحث موضوعاتی که «فلسفی» طبقه بندی شان می کنیم یا آشکارا پیامدهای ضمنی فلسفی دارند، توسط آثاری که این روزها به عنوان «ادبیات» یا «هنر» تقسیم بندی می شوند، و به این گونه بازگرداندن فلسفه به بستر فراخ تر خرد