عکسها یادگارهای گذشتهاند، آثاری از آنچه رخ داده است. اگر زندگان آن گذشته را به دوش کشند، اگر گذشته تبدیل به بخش جداییناپذیر از فرایندی شود که در طی آن مردم تاریخ خود را میسازند، آنگاه همهی عکسها دوباره متنی زنده بهدست خواهند آورد، و به جای آنکه لحظههایی بازداشته شده باشند، همچنان در زمان وجود خواهند داشت. شاید عکاسی پیشگویی حافظهای انسانی است که باید در آینده به طور اجتماعی و سیاسی تحقق یابد. چنین حافظهای هر تصویری از گذشته را، هرقدر فاجعهآمیز و هرقدر به گناه آلوده، در حصار تداوم خویش خواهد گرفت. تمایز میان استفادههای خصوصی و عمومی از عکاسی از میان برخواهد خاست، خانوادهی انسان وجود خواهد داشت.
جان برجر، رماننویس، منتقد هنری، تاریخنگار فرهنگی و برندهی جایزه بوکر 1972، نویسندهای است با فصاحت خیرهکننده و بینشی گیرا، که در آثار دقیق و قدرتمندش معیارها و ارکان امروزهی تمدن ما را به نقد میکشد. او در کتاب دربارهی نگریستن نقش ما را به عنوان ناظر و مشاهدهکنندهای بررسی میکند تا لایههای تازهای از معانی را در آنچه میبینیم، آشکار کند. چگونه حیواناتی که در باغوحشها میبینیم برای ما یادآور رابطهی میان انسان و حیواناند که در قرن بیستم به کلی از دست رفته است؟ چه چیزی در دیدن عکسهایی از جنگ نهفته است که خشونتِ پیش ازاین نیرومندشان را دوچندان میکند؟ چگونه بدنهای برهنهی ساختهی رودن تهدیداتی را که از جانب پیکرههای گلی متوجه اقتدار و قدرت مردانهی اوست برملا میکنند؟ و چگونه انزوا به هنر جاکومتی شکل میدهد؟ برجر با پیشکشیدن این پرسشها و پرسشهای از این دست در آثارش، به شکل بنیادینی نگاه هر خوانندهای را دگرگون میسازد.
ما آب حیات می فروشیم.
کتاب وب : خدمات ویژه برای خرید کتاب از جمله خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور
قطع کتاب | رقعی |
تعداد صفحه | 222 |
نوع جلد | شومیز |
نویسنده | |
مترجم | |
ناشر | |
نوبت چاپ | 4 |
تاریخ چاپ | 1399 |
موضوع | عکاسی، زیباییشناسی |
شابک | 978-600-96403-9-3 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت کتاب وب می باشد.