جنزدگان در سلسله آثار ایبسن ارزشمند و معنادار است، چون، به اقتضای روش جدلیِ او با اندیشههای خودش، این اثر باید به روی دیدگاه، سبک، و روش اجرا دریچۀ تازهای میگشود. در میان آثار «معاصر» یا رئالیستی او، یعنی آثاری که از نظم و اسطوره و تاریخِ حماسی فاصله میگیرند و به آدمهای شهرنشین و مسائل آنها میپردازند، جن زدگان پیش درآمد شگرفی است.
جنزدگان نه آن صلابت شاعرانۀ براند (1866) یا پرگنت (1867) را دارد، نه از آن پیرنگ منجسم، یا آن توازن بین دستگاه نمادین یا اسطورهای و واقعیات زندگیِ رومزۀ مرغابی وحشی (1844) برخوردار است. این اثر بیشتر به خانهتکانی ایبسن برای نو کردن سبک و روش معمول و پیشیناش میماند. سبکی که باید در خدمت اهداف تازهای میبود. اما، به همین دلیل، برای آنها که دوست دارند به شیوههای تجربیِ کارِ ایبسن نگاهی بیندازند، جنزدگان کار ارزشمندی است.
جنزدگان از فضایی دوقطبی و خطرناک خبر میدهد: محافظه کاری ویکتوریایی در برابر رادیکالیسم متمایل به نهیلیسم، دردی که ایبسن گناهش را به گردن روش محافظهکاران در مهار اندیشۀ انسآنها و سازماندهی ناکارآمد نهادهای اجتماعی میاندازد.
ما آب حیات می فروشیم.
کتاب وب : خدمات ویژه برای خرید کتاب از جمله خرید کتاب با تخفیف و ارسال رایگان کتاب به سراسر کشور
قطع کتاب | رقعی |
تعداد صفحه | 137 |
نوع جلد | شومیز |
نویسنده | |
مترجم | |
ناشر | |
نوبت چاپ | 3 |
تاریخ چاپ | 1400 |
موضوع | نمایشنامه و فیلمنامه |
شابک | 9786007806036 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت کتاب وب می باشد.